Saobraćajna nezgoda za većinu ljudi predstavlja stresno iskustvo koje ne završava samim događajem na cesti. Nakon nezgode, oštećeni se često suočavaju s dodatnim problemom – naknadom materijalne štete na vozilu. Iako se očekuje da osiguravajuće društvo nadoknadi nastalu štetu u punom iznosu, praksa pokazuje da isplaćena odšteta često ne odgovara stvarnim troškovima popravke.

Ako ste dobili iznos koji smatrate preniskim, važno je znati da prva ponuda osiguranja nije nužno konačna, niti uvijek u skladu sa zakonom i sudskom praksom. U ovom tekstu detaljno objašnjavamo šta se smatra materijalnom štetom na vozilu, zašto osiguranje često isplaćuje manju odštetu i koje su Vaše pravne mogućnosti.


Šta je materijalna šteta na vozilu?

Materijalna šteta predstavlja svako umanjenje imovine koje nastane kao posljedica štetnog događaja. Kada je riječ o saobraćajnim nezgodama, materijalna šteta na vozilu obuhvata:

  • troškove popravke oštećenih dijelova vozila
  • zamjenu dijelova koji se ne mogu popraviti
  • troškove rada servisa
  • troškove šlepanja i prevoza vozila
  • troškove privremenog smještaja vozila
  • umanjenje tržišne vrijednosti vozila nakon nezgode

Osnovno pravilo odštetnog prava jeste da se oštećeni dovede u imovinsko stanje koje je imao prije nastanka štete, što znači da naknada treba pokriti stvarnu i potpunu štetu.


Kako osiguranje procjenjuje štetu na vozilu?

Osiguravajuća društva procjenu štete vrše uglavnom putem vlastitih procjenitelja. U tom postupku se primjenjuju interne metodologije i softverski sistemi koji često rezultiraju nižim iznosima od stvarnih troškova popravke.

Najčešći razlozi umanjene procjene su obračun amortizacije na dijelove, korištenje prosječnih ili minimalnih tržišnih cijena, odbijanje zamjene dijelova uz obrazloženje da je moguća popravka, osporavanje obima oštećenja, ograničavanje broja radnih sati servisa i slično.

Takva procjena ne mora nužno odražavati realno stanje, naročito kada se vozilo popravlja u ovlaštenom servisu.


Amortizacija dijelova – da li je uvijek zakonita?

Amortizacija je jedan od čestih razloga zbog kojih osiguranje isplaćuje manju odštetu. Njome se vrijednost dijelova umanjuje zbog starosti vozila. Međutim, amortizacija se ne može primjenjivati automatski u svakom slučaju.

U sudskoj praksi se često zauzima stav da oštećeni ima pravo na naknadu stvarne štete, posebno ako zamjenom dijela nije došlo do povećanja vrijednosti vozila u odnosu na stanje prije nezgode. Svaki slučaj se cijeni individualno, uzimajući u obzir starost vozila, stepen oštećenja i vrstu dijelova.


Umanjenje tržišne vrijednosti vozila nakon nezgode

Čak i kada je vozilo u potpunosti popravljeno, činjenica da je učestvovalo u saobraćajnoj nezgodi može dovesti do smanjenja njegove tržišne vrijednosti. Ovo predstavlja poseban vid materijalne štete, koji osiguravajuća društva često ne priznaju u okviru prve ponude.

Umanjenje vrijednosti je naročito izraženo kod novijih vozila i vozila više tržišne vrijednosti. Da bi se ova šteta priznala, u pravilu je potrebno stručno vještačenje koje će utvrditi razliku u vrijednosti prije i nakon nezgode.


Da li ste obavezni prihvatiti prvu ponudu osiguranja?

Oštećeni nije obavezan prihvatiti prvu ponudu osiguranja. Naprotiv, osiguranje je obavezno isplatit nesporan dio štete utvrđen u prvobitnoj ponudi nevezano za to da li ste prihavatili ponudu ili niste. Potpisivanje izjave o konačnom namirenju može značiti odricanje od prava na dodatnu naknadu, zbog čega je važno postupati oprezno.

Prije prihvatanja isplate, preporučuje se pribaviti nezavisno mišljenje o visini štete ili razmotriti mogućnost dodatnog vještačenja. Važno je znati da predračun servisa za popravku nije obavezujući za osiguravajuća društva, a ni za sudove.


Koji su pravni koraci kada je odšteta preniska?

Ako postoji razlika između stvarne štete i isplaćenog iznosa, oštećeni treba da preduzme daljnje korake, uključujući:

  • podnošenje prigovora osiguravajućem društvu
  • dostavljanje dodatne dokumentacije i dokaza
  • zahtjev za dopunu odštete
  • pokretanje sudskog postupka radi naknade pune štete

Važno je imati u vidu i zakonske rokove, jer njihovo propuštanje može dovesti do gubitka prava.


Najčešće greške koje oštećeni prave

U praksi se često susreću sljedeće greške:

  • prihvatanje prve ponude bez provjere stvarne štete
  • potpisivanje izjava bez razumijevanja pravnih posljedica
  • nedokumentovanje svih troškova
  • propuštanje zakonskih rokova

Pravovremena informisanost može spriječiti trajni gubitak prava na naknadu.


Kada je opravdano zatražiti pravni savjet?

Pravni savjet je naročito opravdan kada postoji razlika između procjene osiguranja i stvarnih troškova, osiguranje osporava dio odgovornosti, ali u svakom slučaju kada se radi o značajnijoj šteti ili novijem vozilu.

Stručna analiza svakog konkretnog slučaja omogućava realnu procjenu pravnih mogućnosti, kao i adekvatnu informisanost potrebnu za vođenje pregovora sa osiguravajućim društvom, a u konačnici i donošenje ispravne odluke da li zaključiti vansudsko poravnanje ili pokrenuti sudski postupak.


Materijalna šteta na vozilu nakon saobraćajne nezgode često je predmet spora sa osiguravajućim društvima. Premala isplata ne znači da je postupak završen niti da su iscrpljena Vaša prava.

Pravovremena reakcija, pravilno dokumentovanje i stručno sagledavanje slučaja mogu imati ključnu ulogu u ostvarivanju pravične i potpune naknade štete, u skladu sa važećim propisima i sudskom praksom.


Advokatska kancelarija Kemal Vejzović pruža pravne usluge i zastupanje u postupcima naknade materijalne štete na vozilu, u okviru redovne advokatske djelatnosti advokata u Tuzli.